Magisk vecka i Dubrovnik

Vår resa till Kroatien var en mardröm som ni kan läsa om i mitt för förra inlägg, men herregud vilken härlig vecka vi fick, det var värt mardrömsresan dit. Om ni vill veta vad vi gjorde i söndags när vi kom fram och om första kvällen kan ni läsa om det i inlägget ”mardrömsresan till Kroatien”. Men i dagens inlägg tänker jag berätta om vår fantastiska vecka i Dubrovnik och visa många härliga bilder, så hoppas att ni vill läsa.

På måndagen var första hela dagen där. Vi kom ju ner redan vid 9 på morgonen på söndagen så det var skönt att vi ändå fick hela söndagen där då vi hade missat två dagar egentligen då vi egentligen skulle kommit ner på fredagen. Men vi var helt slut hela söndagen så vi låg bara i solstolarna vid poolen hela dagen som två döda sälar, hahaha. Så på måndagen hade vi återhämtat oss rätt bra. Vi gick upp vid halv nio och åt första hotellfrukosten, det var nice. Sen la vi oss vid poolen och bara gottade. Poolen var verkligen svinkall, det gick typ inte ens att bada, hahahah, men det svalkade skönt iallafall och om man klarade av att ligga i lite längre så vände mig sig och då kändes det inte så farligt. Men det blev lika mycket chock varje gång, haha. Vi tog även första doppet i havet, det var underbart. Det tog bara 5 minuter så var man nere vid havet från hotellområdet.

Jag sov en del under dagarna i solstolen, det var så härligt, faktiskt det bästa med dagarna om jag ska vara ärlig, ligga där och göra precis ingenting i solen, i en vecka, helt underbart. Som jag har skrivit tidigare i sommar så har min kropp varit så bråkig denna sommaren, jag har varit otroligt stel, svårt att slappna av och fått så ont i nacke, axlar och rygg. Men redan första dagen när vi kom ner, på söndagen, redan då märkte jag en stor skillnad, det var som en helt annan kropp, det var som att få massage hela tiden! :) Visst jag hade fortfarande ont i nacke, axlar rygg då det känns som att det inte är riktigt som det ska där, men det blev lite bättre iallafall. Men för övrigt, hela kroppen, bara slappnade av och jag hade inga spänningar överhuvudtaget nästan och framför allt inte när jag låg i solen, så kände jag hela veckan, det var en underbar känsla. Min kropp bara älskar värme!

Vi var sååå nöjda med hotellet

I måndags gick vi inte upp till rummet förrän vid 17:45 och gjorde iordning oss för middagen, härlig långdag i solen. Efter middagen gick vi en liten mysig promenad utanför hotellet igen men vi tog ingen drink. Vi la oss även i solstolarna vid poolen och njöt av den underbara kvällen en stund. Vi gick hem vid nio tiden och satt på våran balkong och gottade, lyssnade på underhållningen som de hade på hotellet varje kväll och bara njöt av den underbara utomlandsdoften och känslan. Sen målade vi tånaglarna fina innan vi gick och la oss.

Så mysigt! <3

I tisdags ställde vi klockan på 06:30 redan då vi ville maxa dagarna där, speciellt när vi hade missat två dagar, vi gick upp 06:30 varje morgon. Vi gick ner och åt frukost vid typ 07, då var det väldigt lugnt och härligt i matsalen tillskillnad från i måndags, så en till anledning till att gå upp tidigt. Sen blev det en härlig dag vid poolen och ett dopp i havet. Det bästa med att gå upp så tidigt är att man får ut mer av dagen och att man ligger redan vid poolen innan klockan 9 på morgonen, det var en härlig känsla varje dag. Som jag har skrivit så hade vi halv pension vilken innebar att vi bara hade frukost och middag på hotellet. Men vi var knappt hungriga på dagarna med tanke på värmen så mamma gick och köpte lite ost, korv och kex som vi hade uppe på rummet som vi åt till lunch varje dag, det var precis lagom.

I tisdags efter våran minilunch uppe på rummet hyrde vi en rullstol på hotellet och gick bortåt mot hamnen och restaurangerna, det var supermysigt. Vi gick in i några butiker och sen tog vi en dricka på ett mysigt uteställe.
Vid sextiden kom vi hem igen, gick upp på rummet, gjorde oordning oss och gick ner och åt middag. Efter middagen gick vi till ett jättemysigt ställe precis vid havet. Där tog vi varsin drink, jag tog en Margareta. Där satt vi framför havet och det spelades livemusik, det var en supermysig kväll.

Ut på tur! :)
Extra god middag på hotellet på tisdagen! :)

I onsdags kravlade vi oss upp klockan 06:30 igen, åt frukost och sen hängde vi vid poolen hela dagen. Jag läste bok, lyssnade på podd, lyssnade på musik och sov, haha, så himla gött!
Efter lite lunch kom vi ner igen till poolen men då började det åska jättemycket så vi gick upp på rummet igen och satte oss på balkongen, men det blev inget regn, men det var ändå skönt att chilla lite på rummet.

Alltså, så underbart! <3

Sen bestämde vi oss faktiskt för att gå ner till hotellets gym och gymma lite. Löpbandet funkade inte så jag körde magövningar i typ 30 minuter hahaha medans mamma körde sitt. Sen var klockan runt 18 när vi var klara och då gick vi upp och slängde på oss badkläderna och gick ner direkt till poolen och doppade oss och låg och gottade på en solstol där i kvällssolen en stund, det var sån härlig stund.
Sen gick vi upp och duschade innan vi gick ner och åt middag på hotellet. Tyvärr blev det lätt skolmatsals känsla, det blir ju lätt så när det är buffé, det var väldigt stökigt där inne. Men mamma och jag hade turen att få sitta ute nästan alla kvällar, och då fick man se den otroligt vackra solnedgången, vilket var väldigt härligt. Vi kunde även sitta ute några mornar när det inte blåste för mycket vilket det gjorde vissa mornar.
Efter maten i onsdags gick vi utanför hotellet och satte oss på samma bar som vi satt på första kvällen fast vi satt i sofforna ”inne” på baren satt säga, jag tog en mojito, den smakade mycket sprit hahaha. Men mysigt ställe! :)

Mysigt ställe och god mojito trots lite för mycket spritsmak för min smak, hahaha!

I torsdags var det sista heldagen och kvällen i paradiset. Denna dagen hängde vi på stranden, vi köpte två solstolar och hängde där hela dagen, det var nice. Vi åt även lunch där nere då vi hade kvar lite ost och kex från rummet. Vi chillade, lyssnade på podd och musik och badade i havet såklart. Det var en härlig dag på stranden. Jag hade sån himla träningsvärk i magen hela dagen och även på fredagen, det var fruktansvärt, hahaha, jag hade jätteont när jag skrattade och när jag skulle resa mig, inte så konstigt kanske när man enbart har tränat mage i 30 minuter, hahaha! Men ändå härligt att känna att man hade gjort något! :)

Här kan man va! ;)

Vi gick upp på rummet senare på eftermiddagen för sen klockan 16:50 hade jag faktiskt bokat massage på hotellet, jag var så taggad! Jag gick ner dit själv lite innan. Det var en helkroppsmassage i 50 minuter. Det var verkligen en jätteskön och avslappnande massage, och hon var jättegullig och förstod mig jättebra så det var skönt det med. Sen var jag alldeles oljig och härlig. Jag gick upp till rummet och duschade och gjorde ordning mig, jag ville knappt duscha för jag ville bevara den goa känslan! :) Vi tog på oss våra fina långklänningar. Vi hade bestämt oss för att äta ute sista kvällen. Så vi gick till den lilla staden igen vid hamnen. Det var en jättefin kväll med en magisk solnedgång.

Vi hittade en jättefin restaurang precis vid havet, supermysigt. Där tog vi varsitt glas rosé och varsin hamburgare, så underbart att bara sitta där. Sen gick vi vidare efter maten lite längre bort och kikade, det var sååå mysigt där på kvällen. Vi gick in i några butiker och gick runt och strosade bara, en helt underbar kväll.

Min snygga mor! :)

Sen gick vi tillbaka och innan vi gick upp på rummet tog vi en sista drink på det stället som vi var på i tisdags, fast denna gången var det igen livemusik, dessutom var klockan redan 22:20 eller något och de skulle stänga snart men vi tog en drink ändå, vi måste ju maxa, det var ju sista kvällen, sista drinken! :) Jag tog en strawburry mojito, den var jättegod. En helt underbar sista heldag och kväll!

På fredagen var det hemgång som gällde, lite tråkigt att lämna detta underbara men vi kände ändå att veckan varit lång fastän vi missade två dagar, så den känslan var ända skön. Vi kände att vi hade gjort så himla mycket och hunnit med det vi ville trots att vi missade lite där i början så vi var väldigt nöjda. Men flyget skulle inte gå förrän vid sju på kvällen så vi hade ju hela dagen där inprincip. Vi gick upp 06:30 som vanligt och åt sista hotellfrukosten. Vi hade planerat att ligga vid poolen hela dagen ända tills vi behövde ta oss till flygplatsen. Efter frukost gick vi upp på rummet och packade ihop. Vi behövde ju byta om någonstans innan flygplatsen eftersom att vi var tvungna att checka ut från hotellet vid 12 så vi packade två påsar med rena kläder och deo. Sen gick vi ner och la oss en stund vid poolområdet, då var klockan typ 9:00 så vi chillade en stund innan vi gick upp till rummet en sista gång för att kissa och hämta våra väskor, sen checkade vi ut men ställde väskorna i receptionen och la oss vid poolen igen och badade och chillade och maxade det sista! Vid 14 tiden gick vi upp och tog en lunch ute, det blev sandwich. Sen låg vi och pressade och njöt av det sista vid poolen och tog det sista doppet. Sen var det dax att plocka ihop, och vi gick och fräschaste till oss, så mycket som det gick i en ombytningsstuga vid poolen. Sen satte vi oss och väntade på vår taxi i hotelllobbyn som tog oss till flygplatsen.

Tillslut kom vi till våran guite på flygplatsen och flyget verkade gå precis i tid men när det började närma sig avgångstid fick vi reda på att planet blev försenat och vi bara ”inte nu igen, detta är inte sant” men bara med en timme dock, men ändå, hur kan man ha sån otur både dit och hem? Vi var skitnervösa och målade upp alla möjliga scenarion i huvudet eftersom att vi ska ju upp till Stockholm som på lördagen och bokat tåg och allt, ja herregud vad nervösa vi var över att det skulle bli ännu mer försenat eller till och med inställt som i fredags. Jag gick och kollade på den där skylten hela tiden och sen när det började närma sig märkte jag att de hade ändrat guiten, vilken himla tur att jag såg det. Så vi skyndade oss ner till den nya guiten eftersom att det inte var så långt tid kvar då. Herregud vilken puls jag hade, mamma med, usch det var jobbigt, men då var vi äntligen på rätt plats och planet kom som planerat så det var skönt. Vi var så oroliga över att vi inte skulle hinna till vårt nästa flyg i Frankfurt, vi planerade att springa till guiten när vi väl skulle komma till Frankfurt. Vi skulle liksom ha en kvart på oss att byta flyg så vi hade ju ändå en chans, men då fick inget oväntat hända så ja det var väldigt nervöst med inga marginaler.

Flygresan gick bra, det tog dock lite längre tid att starta osv så när vi var framme i Frankfurt slog klockan 22:00 och då var vi fortfarande i planet och vårt nästa flyget till Landvetter skulle gå 22:15, vi tänkte att det kommer aldrig att gå, då vi dessutom skulle ta bussen till flygplatsen så då var det ingen idé att stressa upp sig. Och luften gick ur oss och vi tänkte ”japp då får vi stå där igen och boka om vårt flyg, och hur långt tid skulle det ta?” Det hade ju varit skillnad om vi skulle hem bara, men nu skulle vi liksom till Stockholm dagen efter, ja ni fattar ju stressen! När vi kom fram till flygplatsen så var klockan 22:05 och flyget skulle gå 22:15 som sagt, vi tänkte att vi kommer aldrig att hinna så det är ingen idé att stressa, men när vi tittade så stod det fortfarande att guiten var öppen, vi kände då att vi kan ha en chans fortfarande, så då började vi att springa för fullt genom hela flygplatsen, såklart låg guiten längst bort också. Så ja, vi sprang genom hela Frankfurts flygplats som galningar, tur att det var så sent på kvällen så det var typ inget folk. Sen kom vi till en transportsträcka och där var det rullband så då fick vi lite ”hjälp” hahaha, sen kom vi till typ fyra trappor som vi skulle nerför, ja ni kan ju tänka er! Min puls alltså och mina ben bara värkte. Kom ihåg att jag är CP också, haha! ;-) När vi äntligen kom fram till guiten stod folk fortfarande i kö för boarding, vi hann, helt sjukt, vi bara skrek av glädje. Min puls alltså när vi kom fram. Men om vi inte hade sprungit så hade vi säkert inte hunnit eftersom att de höll på att borda som sagt. Då var klockan 22:17 så antingen så väntade de in folk eftersom att de visste att flyget var försenat eller så hade vi sån himla tur att det planet också var lite försenat. Sen var det så skönt att sätta sig på planet hem till Sverige.

Sen gick det väldigt smidigt som tur var, hämta väskorna och sen till bilen och åka hem. Vi var hemma strax innan klockan 02, som planerat faktiskt, då var det skönt att sova. Ja herregud vilken resa, mycket ska man vara med om här i livet! :-) Men att man kan ha sån otur både dit och hem, sån otur!
Men vilken magisk vecka vi hade tillsammans i Dubrovnik, jag och mamma! <3
Vi har haft det så mysigt och så himla roligt hela veckan, jag och mamma är bäst på att garva! :D
Denna resa kommer jag leva länge på!

Sen var det bara att åka upp till Stockholm nästa dag, hahaha, men som tur var gick inte tåget förrän vid 14 på eftermiddagen.

Mitt fysiska minne från Kroatien som står på min fönsterbräda nu, så nöjd, hahaha! (Det är shotglas för er som inte ser det ;))