Mardrömsresan till Paradiset

Nu är jag i Kroatien och njuter för fullt, jag kommer att blogga om vår resa när jag är hemma sen men i dagens inlägg tänkte jag berätta om vår mardrömsresan hit, eller mardrömsresa var den väll inte men den var inte kul om man säger så.

Planet skulle gå i fredags klockan 12 ungefär från Landvetter. Jag gick upp och duschade hemma och sen kom mamma vid 8:30 och hjälpte mig med att packa ner mina kläder i resväskan. Jag hade förberett mycket dagen innan så det gick snabbt och smidigt.
Flygresan från Landvetter till Frankfurt gick verkligen supersmidig, inga problem och allt flöt på bra, så det var skönt. Det var så längesedan som jag flög nu, jag är inte flygrädd, men ibland har jag tyckt att det varit jobbigt då jag lätt får lock i öronen och kan må illa och så där men inget sånt denna gången vilket var skönt, jag tyckte faktiskt att det var lite mysigt att flyga. Flygresan till Frankfurt tog knappt två timmar.

När vi kom till flygplatsen i Frankfurt så gick vi och kikade lite på flygplatsen innan vi gick till vår gate där vi satt och väntade och åt macka, flyget skulle nämligen gå 16 från flygplatsen. Men det blev framflyttat till klockan 17:15, men vi kände att det var okej med en timmes försening liksom. När klockan började närma sig 17:15 såg vi på tavlan att flyget hade blivit inställt, vi fick lite smått panik och tänkte ”nej detta händer inte”. Tydligen var det något stort problem i fredags överallt så vi hade sån otur. Vi viste inte var vi skulle ta vägen, vi kände liksom ”vad gör vi nu?” Vi pratade med någon engelskman där som inte heller viste men till slut kom vi till ett omboknings ställe. Där var det en lång kö med människor som skulle boka om, tyvärr var vi lite för sent där då vi inte hittade vart vi skulle ta vägen på en bra stund. Så vi fick snällt ställa oss i den långa kön.

Det kan man säga var som en mardröm dock, varje sällskap tog typ 15-30 minuter på sig där framme. Vi stod där i tre timmar och väntade, ja ni läste rätt, tre timmar! Min kropp höll på att dö. Men det var bara att stå kvar och se glad ut. Till slut kom vi fram, efter tre timmar puh…svintrötta och mina ben bara värkte, eller ja hela kroppen värkte iför sig. Men då fanns det tyvärr inga flyg kvar, då vi hade hoppats på något kvällsflyg eller nattflyg, men som sagt så var det ju många framför oss som då hade ”tagit” de flygen troligtvis. Då tänkte vi att då får vi säkert något som imorgon på lördagen och hoppades på något morgonflyg. Men nej, söndag fanns det först ett flyg, på söndag morgon, så det var bara att bita i det sura äpplet. Om vi hade fått ett flyg som på lördagen tänkte vi sova på flygplatsen men eftersom att det var två nätter så tog vi emot ett hotellrum som vi fick av flygbolaget så det var bara att åka dit. Vi hade ju ingenting, bara våra handbagage och kläderna som vi hade på oss, inte ens mediciner, och det var liksom inte bara en natt utan två nätter. Vi haffade en taxi och åkte till hotellet. Det var inget rolig kan jag säga, supertrötta och framför allt ledsna för att vi missar två hela dagar i Kroatien. Dessutom var vi oroliga för vårt bagage eftersom att flyget blev inställt och att vi skulle hoppa på ett nytt flyg som på söndagen, så ja, den natten sov vi oroligt. Det var ingen go känsla i kroppen.

På lördagen när vi vaknade åt vi hotellfrukosten och sen åkte vi faktiskt tillbaka till flygplatsen. Man behövde åka tillbaka dit nämligen om man ville få en till gratis natt på hotellet. Men vi bestämde oss för att stanna på flygplatsen då flyget gick såpass tidigt på morgonen på söndagen. Vi kom då till flygplatsen, vi satt då där i en kö i tre timmar för att få hjälp, men de kunde inte hjälpa oss så vi satt där helt i onödan. Men det var ju väntan som väntan liksom. Men ändå drygt.

Sen letade jag och mamma desperat efter våran gate då vi hade svårt att hitta, men det var ju lugnt eftersom att flyget inte gick förrän om typ 12 timmar. Men det var ändå jobbigt, vi var trötta och det var bara kaos. Tillslut hittade vi vår gate men vi fick inte komma in där förrän vid midnatt men det var skönt att bara ha hittat den. Men då kunde vi slappna av helt och hållet så då gick vi och satte oss på en restaurang inne på flygplatsen och gick runt och kikade. Som tur var hittade vi en rullstol då jag var sjukt trött. Men det var skönt att vi kunde hänga någonstans. Sen tog vi två drinkar på samma restaurang efter en liten tur på flygplatsen. Ja, sen var det bara att vänta på några hårda bänkar där tills klockan blev tolv och vi skulle få komma in till vår gate, det var hårt att ligga där kan jag säga, min kropp var inte jätteglad. Jag hade liksom redan ont i kroppen, innan denna resan. Men vad skulle man göra? Men det bästa med mig och mamma är att vi inte blir sura eller irriterade över en sån här grej, det hjälper ju liksom inte. Vi tänker istället att det är tur att vi har varandra.

Vid midnatt kom vi in till våran gute och då var det 5 timmar kvar, haha, men det var ändå skönt att komma in dit. Ett steg närmare målet! Vi låg då där och försökte slumra om vartannat. Vi var såå trötta så vi orkade inget annat än att ligga ner. Det var typ tomt där uppe men ju mer klockan blev desto mer folk blev det.

Ja, vilken natt. Sen äntligen kom flyget, prick i tid och vi kunde hoppa på det. Flygresan gick jättefort verkligen vilket var väldigt skönt efter denna upplevelse. Vi var så sjukt trötta så vi sov på planet. Sen kom vi fram, hämtade våra väskor och beställde en taxi till hotellet. Inte de fräschaste brudarna som kom till Kroatien direkt! ;)

Ja, viken resa, jag och mamma var jättetrötta och lite besvikna för att vi hade missat två hela dagar som sagt, men vi var glada för att vi kom såpass tidigt till hotellet i söndags för då fick vi ju en heldag i söndags här, det är ju så vi får tänka. Och vårt bagage kom som tur var så vi var redan på hotellet vid nio tiden, så vi inte hade kommit såhär på söndag eftermiddag eller kväll till och med. Hotellet är jättefint och rummet också, med utsikt mot poolområdet och havet. Det var verkligen värt denna mardrömsresan hit. De hade sparat frukost till oss på rummet så när vi kom åt vi frukost på vår balkong.

Sen slängde vi på oss badkläderna och gick ner till poolen. Hela dagen i söndags låg vi bara vid poolen och sov typ hela dagen, vi var sååå trötta efter allt. Men det var helt magiskt att äntligen vara här i paradiset. Sen gick vi upp på rummet och gjorde ordning oss och sen gick vi ner och åt första middagen på hotellet. Det var buffé, rätt god mat. Vi har halv pension, så frukost och middag. Efter middagen gick vi en sväng utanför hotellet, det är så fint här och helt magiskt att vara utomlands. Det var helt klart värt väntan. Vi tog två goda drinkar vid havet och vi fick sån vacker solnedgång första kvällen och vi bara njöt, vi fick en magisk första kväll! Sen gick vi och la oss, det var underbart att sova i riktiga sängar.